Gregor de Jong, gitaar
Jeroen Borghouts, gitaar
Hans de Vos, contrabas
Nathan Hol, viool 

Porto Cabello is een snarenkwartet bestaande uit viool, twee gitaren en contrabas en speelt afwisselend gipsyswing en traditionele zigeunermuziek.De muziek van Porto Cabello is recht door zee, eerlijk, bruisend en raakt de mensen diep in het hart. Men waant zich het ene moment in de jazzkelders van Parijs anno 1938, en dan weer op een woonwagen in de Karpaten. De naam Porto Cabello is afkomstig van een van de latere titels van de grote Belgische Sinto topgitarist en componist Django Reinhardt die Sintimuziek en jazz bij elkaar bracht in de jaren ‘30-‘40 van de vorige eeuw.
Porto Cabello treedt graag voor u op (lunch)concerten, (jazz)festivals, BBQ, galerie, opening, of in besloten kring op verjaardag, jubileum, enz enz. Het ensemble speelt zowel akoestisch als met geluidsversterking, altijd geheel in dienst van het evenement.

Een filmpje van een optreden in de serie "Wolfslaar akoestisch":

 

Voor meer informatie: mailto: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
telefoon: 06 50 56 69 91
Openbare optredens: zie onderaan deze pagina
Externe link: foto's

 



Gitaar: Gregor de Jong

Op gitaar vinden we Gregor de Jong die zich onder andere toegespitst heeft op de gipsy swing nadat hij in Zuid Frankrijk , waar hij optrad in het club- en festivalcircuit , in contact kwam met deze jazzvorm welke gecreëerd is door de Belgische legendarische zigeunergitarist Django Reinhardt, die de swing van die tijd de jaren 30-40 van de vorige eeuw, mengde met traditionele zigeunermuziek. De akoestische gitaar speelt een grote rol in deze Hot Club de France.
Ook is hij de oprichter van het Schemerkelk Trio waar de accordeon van Kees Schoone een grote rol speelt.
Naast dit speelt hij electrisch jazzgitaar , speelt in de Seventies popgroep Van Skai en speelt samen met flamenco gitarist Tino Simons.


Gitaar: Jeroen Borghouts

Ooit begonnen als kind op klarinet, rond zijn 12e jaar geswitched naar gitaar. In eerste instantie rock en blues, Jimi Hendrix was een grote inspiratiebron. Enkele lessen gehad van gerenomeerde gitaristen als Eugene den Hoed en Ad Landa. Destijds veel gespeeld met lokale rock en blues bandjes en op sessies. 

Op zijn 17e hoorde Jeroen voor het eerst de muziek van Django Reinhardt. Het was liefde op het eerste gezicht, en net rond deze tijd (1991) begon wereldwijd een herwaardering voor de muziek van Django, op gang gebracht door een televisie-documentaire. Ook was dit de periode dat het Rosenberg Trio internationaal doorbrak. Vastbesloten om deze stijl te kunnen spelen, begonnen jaren van dagelijks veel studeren op de gypsyjazz gitaarstijl. Er bestond weinig tot geen lesmateriaal voor deze ietwat on-orthodoxe gitaarstijl. Wel was er de jaarlijkse pelgrimage naar het Django Reinhardt festival in Frankrijk, waar op de campings dagen én nachten lang wordt gejamd door vele honderden gitaristen. Jeroen heeft de gypsyjazz stijl leren spelen door solo's te kopieren, en op gehoor nummers uit te zoeken, autodidact dus. In de loop der jaren heeft Jeroen een avontuurlijke improvisatiestijl ontwikkeld.
Sindsdien heeft Jeroen gespeeld met diverse Jazz-formaties (o.a. “Mojo Swing”) op podia in Nederland, Belgie en Duitsland. Hoogtepunt waren enkele sessies met Stochelo Rosenberg, van het Rosenberg Trio.
Sinds 2000 speelt hij ook in het duo “El Passionatos”, waarbij met accordeon en gitaar een breed scala aan muziekstijlen de revue passeren.


Contrabas: Hans de Vos

Hans de Vos (1953, Breda) begon op 16 jarige leeftijd met het maken van muziek. De muziekscene was volop in beweging. De blues van Muddy Waters en John Lee Hooker en bands zoals The Who, Cream en Jimi Hendrix Experience waren zijn inspiratiebronnen.

Hij begon in 1976 met een studie klassiek gitaar aan het Rotterdams conservatorium. Na twee jaar begon hier de opleiding hoofdvak lichte muziek(jazz) als enige in Nederland. Hier heeft hij opnieuw auditie gedaan voor basgitaar/contrabas en deze studie succesvol afgerond. Hij kreeg les van de top van de Nederlandse jazzscene: arrangeren en samenspel van Frans Elsen, Cees Slinger, Jan Laurens Hartong, Peter Ypma, bijvak piano van Henk Meutgeert. Zijn hoofdvakdocent was contrabassist Koos Serierse.

Van 1980 tot 2012 trad hij veel op met het gypsy swing ensemble Ghost Note en de laatste periode met het Bredase C'est si Bon. Ze speelden op vele festivals en clubs in binnen -en buitenland. Daarnaast heeft de blues hem nooit los gelaten en heeft hij getourd met o.a. Champion Jack Dupree, Chick Willis, Johnny “Big Moose” Walker, Calvin Jackson e.v.a.

Naast lid van het Gypsy Ensemble Porto Cabello is Hans ook vaste bassist en veel gevraagd invaller bij andere bands. Tot zijn pensionering in 2018 was hij verbonden als gitaar- en (contra)basdocent aan het Cultureel Centrum “Nieuwe Nobelaer” in Etten Leur.


Viool: Nathan Hol

Nathan Hol (1960, Dordrecht ) begon op 9 jarige leeftijd met vioolles bij zijn grootvader Dirk Hol, en zette later zijn studie voort bij de beroemde Roemeense vioolvirtuoos Gregor Serban in Den Haag, bij wie hij zich specialiseerde in de Hongaarse- en Roemeense zigeunermuziek. Van 1984-2009 trad Nathan op met het zigeuner-swing ensemble Hot Club Ghost Note en de laatste periode met het Bredase gipsy swing ensemble C'est si Bon.

Nathan was gedurende 32 jaar de vaste “primas”, de soloviolist van het "Strijkje" van de Marinierskapel der Koninklijke Marine, waar hij gedurende 25 jaar in vaste dienst tevens fluit, en bij ceremoniële diensten piccolo speelde. Met dit strijkensemble (viool, cello, piano, contrabas) trad hij buiten de meeste West-Europese landen op in o.a, Indonesië, de Verenigde Staten, Rusland, Irak, de Verenigde Arabische Emiraten en Japan. Met het ensemble speelde hij zeer regelmatig voor het Koninklijk Huis, o.a. op het 25 jarig ambtsjubileum van H.M. Koningin Beatrix. Voor de toen nog Z.K.H. Prins Willem-Alexander trad Nathan met dit kwartet vele malen op in binnen- en buitenland, waaronder in St.Petersburg, New York en Tokio.

Een bijzondere missie was het met het kwartet begeleiden van de kerstdiensten op diverse locaties in Irak in 2003 voor de uitgezonden Nederlandse militairen, evenals de muzikale bijdrage tijdens het Koninklijk bezoek in New York september 2009.

Naast het spelen in Porto Cabello is Nathan vaste gastsolist bij diverse ensembles en vormt sinds 2005 een duo samen met de accordeonist Martin Boskamp, onder de naam “Duo Mu-Chique”.

N


Openbare optredens:

 info volgt


  

 naar boven

Dank aan:

Monique van der Lint fotografie,

 Jackie Smith en de 

De Grote of Onze Lieve Vrouwekerk Breda.